De seizoensgevoeligheid van nieuws

Bepaald soort nieuws kent een gigantische populariteit in seizoenen of periodes. Denk aan seizoensgevoelige producten als kerst cadeaus / kerstpakketten. Het is dan ook zeer opvallend maar niet gek dat in de maanden oktober, november en december een stijging zichtbaar is in de interesse voor kerstnieuws. Mensen zijn benieuwd naar omzetten van kerst gerelateerde webshops, supermarkten en willen op de hoogte blijven van trends op het gebied van kerstcadeaus, kerstpakketten en geschenken (Bron: kerstpakketten idee, de online kerstpakketten webshop).

Enkele randzaken

Het meest opvallend is dat onze maatschappij steeds minder kranten en tijdschriften leest in tegenstelling tot eerdere generaties. Wij als maatschappij vergaren nieuws doormiddel van internet en bijbehorende sociale media, denk aan twitter en facebook, welke op dit moment toch wel een van de populairste en meest gebruikte sociala media platfora zijn op het web. Op zich is deze ontwikkeling niet vreemd, omdat bijna iedereen hier een account heeft. Deze accounts zijn gekoppeld aan telefoons en ook wordt er gebruik gemaakt van rss, waardoor de laatste updates rechtstreeks op de i-phone of blackberry verschijnen. We zijn als maatschappij dus razendsnel op de hoogte van gebeurtenissen en nieuws en kunnen op deze manier op de hoogte blijven van disciplines die ons interesseren, in dit geval seizoensgevoelig nieuws als kerstpakketten, sportevenementen (EK of WK) en ook het weer zijn zeer goede voorbeelden van nieuws met een seizoensgevoeligheid. We zagen deze seizoensgevoeligheid natuurlijk ook al in de komkommertijd.

Ook bedrijven blijven niet achter

Ook bedrijven doen leuk mee met deze ontwikkeling. Steeds meer bedrijven melden zich aan voor kerst nieuwsbrieven, melden zich aan op social media kerstpakketten fanpages en trachten op deze wijze op de hoogte te blijven van de laatste nieuwtjes en trends. Wanneer we deze ontwikkeling analyseren komen we al snel tot de conclusie dat dit zich afspeelt in een bepaald seizoen, waardoor we dus mogen spreken van seizoensgevoeligheid. In de maanden maart, april en mei is de interesse in dergelijk nieuws beduidend lager dan in de koude maanden voor kerst. Naast bedrijven zien we ook dat particulieren zich in betreffende periode meer interesseren in deze discipline.

Hoe blijven we met zijn allen op de hoogte van het laatste nieuws?

Tegenwoordig is het gemakkelijk om op de hoogte te blijven van nieuws uit een bepaalde branche. Hieronder worden enkele voorbeelden genoemd:

  • Aanmelden voor de nieuwsbrief
  • Het volgend van branchegerelateerde bedrijven op social media
  • RSS feed installeren
  • Branche websites bezoeken die een nieuwscatern bezitten
  • Gebruik maken van de populairste zoekmachines ter wereld

Enkele jaren geleden was deze manier van nieuws vergaren niet mogelijk. Met de komst van internet en diens oneindige mogelijkheden wordt het steeds gemakkelijker om nieuws te selecteren op interesse. De vooruitzichten zien er niet opvallend uit, waardoor we mogen concluderen dat het selecteren van nieuws op basis van interesse de komende jaren nog wel zal doorzetten. Echter, dit betekend wel dat men zijn of haar kennis verbreedt in gebieden waar de interesse ligt, wat uiteraard ook weer een valkuil is en in tegenstelling is tot enkele jaren geleden waar men een meer algemenere interesse had in nieuws.

Voor de bevordering van het krantlezen door middelbare scholieren