Movietrader wint Gouden Kans publieksprijs 2012

Een goed voorbeeld van hoe de denkwereld van jongeren geintegreerd kan worden in een leuke game is Movietrader. Het Amsterdamse bedrijf Camera Works heeft met deze game de Gouden Kans publieksprijs gewonnen. Dit is een extra prijs die verdient kan worden tijdens de 2012 verkiezing voor meest innovatieve ondernemer van Noord-Holland.

Online spelletjes zijn de laatste tijd voornamelijk negatief in het nieuws. Dit komt omdat er nogal wat te doen is rondom het gokbeleid rondom games als bv de onlinefruitautomaat.net spellen waarover we eerder berichten. Maar Movietrader is niet zo maar een game. Het spelletje is een zogenaamde "serious game" waarbij naast het spelelement ook altijd een educatief element is verwerkt. In het spel Movietrader zit het 'm erin dat je een filmquiz speelt, waarbij youtube wordt gecombineerd met gamen en leren. Het is een ideaal format om te gebruiken als lesmateriaal in het onderwijs. Niet gek als je bedenkt dat de bedenker van dit alles zelf uit het onderwijs komt en een studie pedagogiek heeft gevolgd.

De game maakt het mogelijk zelf eenvoudig interactieve video's te maken met flimpjes die je kunt vinden via youtube. Zo kun je een quiz samenstellen die bestaat uit minimaal 1 en maximaal 9 filmpjes. Door middel van meerkeuze vragen speel je de quiz en scoor je punten.

Indien je op zoek bent naar een goede tool om te gebruiken in de lessen voor bijvoorbeeld mediawijsheid dan is Movietrader een goede keuze. Er is al een versie van Movietrader beschikbaar in vele bibliotheken met een quiz voor het testen van Mediawijsheid. Deze is ontwikkeld in samenwerking met Openbare Bibliotheek Amsterdam en wordt zeer veel gebruikt. Een succesvolle methode dus om mediawijsheid te stimuleren. Je kunt alles over het spel lezen op de website www.movietrader.nl.

Voor de bevordering van het krantlezen door middelbare scholieren